سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 

‌شباهت های ورزش و مطالعه:

 

اساساً، ورزش و مطالعه از چند جهت به هم شبیه هستند. البته وجود این شباهت‌ها کاملاً طبیعی است، چرا که ورزش زمینه ساز «سلامت جسمی» و مطالعه زمینه ساز «سلامت فکری» است. هرگاه این دو در کنار یکدیگر قرا گیرند، شرایط لازم برای ایجاد سلامت «روح و روان» آدمی مهیا می‌شود. در نهایت جامعه ای که در آن ورزش و مطالعه فراگیر شده باشد، می‌تواند به سوی سلامت و سعادت گام بر دارد. 

برای تشریح پیوند میان این دو مقوله مهم اجتماعی و فرهنگی می‌توان فهرستی از شباهت‌های آن‌ها را در 20 بند برشمرد: 

1.
ورزش و مطالعه هر دو برای انسان مفیدند و برای گسترش هر دو به بهانه های مختلف تبلیغ می شود. هیچ کس نیز در سودمندی این دو تردید ندارد، اما متاسفانه هنوز کم نیستند کسانی که در برنامه روزانه خود نه فرصتی به ورزش اختصاص می دهند و نه فرصتی به مطالعه. 

2.
همیشه برای ورزش نکردن و کتاب نخواندن بهانه وجود دارد. اما این بهانه‌های به ظاهر موجه فقط انسان را از مزایای این دو محروم می‌کنند. 

3.
معمولاً شروع ورزش و شروع مطالعه، برای کسانی که به انجام آن عادت ندارند، دشوار است. اما پس از مدتی تبدیل به فعالیتی لذت بخش می شود. با این حال چه بسیارند کسانی که در آرزوی روزی طلایی هستند که حال و حوصله لازم برای پرداختن به این دو را پیدا کنند. در حالی که آن روز همین امروز است! 

4.
ورزش و مطالعه هر دو مهارتند که با تمرین و ممارست در آن‌ها پیشرفت می‌کنیم. بدون تمرین در ورزش و بدون استمرار در مطالعه انجام آن‌ها دشوار و سخت است. 

ادامه دارد........