سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 

صاحبنظران معتقدند قرن 21، قرن اینترنت و داده ها است. برخی نیز معتقدند، فضای سایبر، کلید قدرت در قرن حاضر است. به نظر می رسد، بهره گیری از فضای مجازی برای ترویج کتابخوانی، می تواند تاثیرمثبتی بر سرانه مطالعه ایرانیان داشته باشد.   

از طرفی شاهد هستیم که نسل حاضر، از جذابیت های دنیای دیجیتال، به خوبی استقبال کرده اند و زیرساخت های سخت افزاری نیز در ایران به سمت و سویی می روند که در آینده ای نه چندان دور شاهد تمایل بیشتر جوانان به کتابخوانی از طریق تبلت ها، کتابخوان ها و موبایل ها خواهیم بود. خوشبختانه گوشی ایرانی و تبلت ایرانی هم که ساخته شده است و سیستم عامل هر دو بر پایه اندروید پیاده سازی گردید.   

در کنار آن شاهد توسعه نرم افزارهای فارسی تولید کتابهای موبایل، بالاخص کتابسازهای اندروید هستیم. همچنانکه آقای قانع الحسینی هفده خرداد 91، اولین کتابساز تخصصی اندروید - کتابک - را با محیط کاملا فارسی، در وبلاگشان رونمایی کردند و امکان دانلود رایگان آن را برای همگان فراهم نمودند و هدف خود از طراحی این برنامه را فقط    « توسعه علم و آگاهی و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی دیجیتال در کشور ایران   » اعلام کردند

اگر این سه حلقه را کنار هم بگذاریم، باید بگوییم پتانسیل نرم افزاری و سخت افزاری برای ایجاد تحول کتابخوانی دیجیتال در ایران، با محصولات وطنی، به تدریج در حال فراهم شدن است. فقط حلقه مفقوده ای در این بین باقیست. اینکه نهادهایی همچون کتابخانه ملی تا چه حد از این حرکت ها می توانند به صورت ملی حمایت کنند و آن را توسعه دهند و از توان شهرداری ها و دیگر نهادهای ملی مرتبط نیز حداکثر بهره را ببرند و ایده های پنهان ایرانی را تبدیل به پروژه های ملی نمایند. بنابراین پیشنهاد بنده این است که از این استارت آپ های نرم افزاری، به صورت هدفمند استفاده شود تا دسترسی سریع به کتاب و کتابخوانی در هر زمان و هر مکان محقق شود و تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

اگر این کارها به خوبی انجام شود و فرهنگ کتابخوانی دیجیتال محقق شود، آن وقت باید به سراغ حلقه ی انتهایی برویم که می تواند صنعت انتشارات ایران را دچار تحول مثبت نماید. آقای مجیدی در سایت یک پزشک، به خوبی به این حلقه مفقوده اشاره کرده اند. این حلقه مفقوده،   «ایجاد یک سیستم فراگیر فروش کتاب الکترونیک در ایران  » است. مدلی جدید و مدرن برای فروش کتاب به صورت الکترونیک تا علاوه بر تهرانی ها سایر شهروندان ایرانی نیز بتوانند در هر جایی از ایران که زندگی می کنند، با هر درجه از محرومیت، از پروژه هایی همچون باغ کتاب، حداقل به صورت مجازی، کمال استفاده را ببرند. لازمه این کار، علاوه بر امکانات و زیرساخت های سخت افزاری، طراحی اپلیکیشن های کاربرپسند برای موبایل ها و تبلت ها با توجه به شرایط ایران است که بتوان از طریق کتاب خرید و آنها را شبیه کیندل سایت آمازون مطالعه کرد. این سیستم باید طوری باشد که کتاب های خریداری شده، فقط توسط خریدار اصلی قابل مطالعه باشد و فرضا اینطور نباشد که یک نفر کتابی را تهیه کند و بعد با نقض کپی رایت در وب منتشر کند. این سیستم باید طوری باشد که از طریق آن بشود بهای کتاب را هم با شبکه بانکی ایران پرداخت کرد و هم برای ایرانی ها خارج از کشور با کردیت کارت ها  . نظرات کارشناسان، نویسندگان و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها و صاحبان شرکت ها و. انتشارتی ها می توانید در این زمینه حائز اهمیت باشد.