سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:  تمدن اسلامی تا 3 سده قبل رکورددار کتابخانه بود

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: تمدن اسلامی تا سه سده قبل رکورددار کتابخانه بود و از سه سده قبل که این پایگاه تمدنی را از دست دادیم زمینه‌های انحراف هم آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمداسماعیل امام زاده عصر امروز در یازدهمین نشست شورای راهبردی صنعت و معدن مازندران که در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی آزادگان ساری برگزار شد، اظهار داشت: اسلام به مطالعه توجه جدی دارد و شاهد مثال آن معجزه جاودان پیامبر (ص) است.
وی با اشاره به اینکه 239 بار در قرآن به کتاب اشاره شده است، خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) در شرط آزادی اسرا که مهم‌ترین غنائم جنگی بودند، سوادآموزی را مد نظر قرار داده بود.
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه امام‌زاده‌ها موزه‌ای از هویت ما است، تصریح کرد: آرامشی است که جامعه با کتاب و مطالعه برای نسل‌های پیش روی خود به جا می‌گذارد و باارزش‌ترین نوع آرامش است.
وی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی تا سه سده قبل رکورددار کتابخانه بود، یادآور شد: از سه سده قبل که این پایگاه تمدنی را از دست دادیم زمینه‌های انحراف هم آغاز شد.
امام زاده با بیان اینکه وضعیت ما در دنیا بسیار نگران‌کننده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین 56 کشور مطرح دنیا در حوزه کتاب در ردیف 41 از نظر فضای کتابخانه‌ای قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه مازندران در رتبه 45 کشوری از نظر متوسط فضای کتابخانه‌ای قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه منابع هم جمهوری اسلامی ایران در ردیف 36 دنیا قرار دارد.
امام‌زاده با بیان اینکه ظرف 52 سال اخیر 32 هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای در استان ایجاد کرده‌ایم، اظهار داشت: در ازای هر 100 مازندرانی باسواد فقط 28 جلد کتاب در کتابخانه‌های استان داریم.
وی یادآور شد: برای مبارزه با هرگونه بزه در جامعه نیاز به جمعیت کتابخوان داریم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران افزود: برای رسیدن به کاروان پرشتاب مطالعه در برخی استان‌ها، همه مسئولان و مردم باید نوع نگاه به حوزه کتاب و کتابخوانی را تغییر دهند چراکه با این ساز و کار به جایی نخواهیم رسید.
امام زاده با بیان اینکه شهرت نهان حوزه صنعت در مسیر کتاب و کتابخوانی است، گفت: برای فرهنگ‌سازی در حوزه صنعت نیاز به عناصر فهیم داریم و آن جامعه را در کتابخانه‌ها می‌توان پرورش داد.
وی با اشاره به اینکه بهترین نوع درمان ناهنجاری‌های اجتماعی کتاب‌محوری است، افزود: باید به کتاب درمانی در حوزه ناهنجاری‌های اجتماعی برسیم.
امام‌زاده یادآور شد: چنانچه واحدهای صنعتی تمایل داشته باشند در روند کتابخانه‌سازی گام بردارند، کتابخانه را به نام همان فرد نامگذاری می‌کنیم که البته قانون هم برای این افراد معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها متحول شده‌اند، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها اکنون 22 نوع خدمات ارائه می‌دهند.
امام زاده گفت: صنعت می‌تواند به مدد نهاد کتابخانه‌های عمومی بیاید و در این 18 شهرستان اقدام به احداث کتابخانه کند.

منبع:http://farsnews.ir