سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دیسپچ، کتابخانه متروپولیتن شهر کلمبوس آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به سیاست انتشاراتی‌های این کشور در حوزه کتاب‌های دیجیتال شکایت کرده است.
 
کلمبوس مرکز ایالت اوهایو آمریکا و بزرگ‌ترین شهر این ایالت است. کتابخانه مرکزی متروپولیتن این شهر مرکز  یکی از بزرگترین سیستم‌های کتابخانه‌ای در ایالات متحده آمریکا است که دارای 22 شعبه در شهرها و ایالت‌های مختلف این کشور است.
 
مسئولان این کتابخانه می‌گویند اکثر موسسات انتشاراتی در آمریکا بر خلاف کتاب‌های چاپی امتیاز کتاب‌های الکترونیک را به کتابخانه‌ها واگذار نمی‌کنند. لورا سیموندز مدیر بخش خدمات کتابخانه می‌گوید در آمریکا بیشتر ناشران به فکر درآمدزایی از کتاب‌های الکترونیک هستند و بعضی از ناشران هیچ وقت امتیاز حق چاپ خود را به کتابخانه‌ها واگذار نمی‌کنند.
 
وی گفت: ناشران کتاب‌های دیجیتالی برای کسب درآمد بیشتر، دسترسی کتابخانه‌ها به عناوین جدید خود را محدود می‌کنند و هیچ قانون دولتی نیز در این زمینه وجود ندارد. طبق آمارهای انجمن کتابخانه‌های آمریکا حدود 172 میلیون نفر در این کشور عضو کتابخانه عمومی هستند و گفته می‌شود ناشران از ترس کاهش فروش کتاب‌های خود امتیاز این کتاب‌ها را در اختیار کتابخانه‌ها قرار نمی‌دهند.

 
به گفته سیموندز در حال حاضر 21درصد از کتاب‌های موجود در سیستم کتابخانه‌ای کلمبوس مربوط به کتاب‌های الکترونیک است که از هفت سال پیش تا کنون دوبرابر شده است. وی گفت: در صورتی که بخواهد این روند ادامه داشته باشد و کتابخانه همچنان آرشیو غنی از کتاب‌های الکترونیک داشته باشند نیاز به همکاری مستقیم ناشران دارند.
 
به غیر از انتشارات پنگوئن اکثر ناشران آمریکایی کتاب‌های الکترونیک خود را به کتاب‌خانه‌ها نمی‌فروشند چون می‌دانند در این صورت مشتری‌های خود را از دست خواهند داد. سیموندز می‌گوید ناشران نباید کتابخانه‌ها را به چشم یک تهدید برای درآمدشان نگاه کنند بلکه باید به عنوان مرجعی برای رشد و توسعه فرهنگ مطالعه کتاب دیده شوند.

 

برگرفته از سایت:

www.ibna.ir