سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 به گزارش ستاد خبری هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور صبح امروز در بیست و دومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی (یادبود عالم فقید و مفسر گرانقدر علامه سید محمد حسین طباطبایی) در تالار وحدت به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنان دبیرکل نهاد در این مراسم به شرح زیر است:


بنام آنکه جان را روشنی داد

میهمانان گرامی، سروران عزیز

خدای را شاکرم که در جامعه‌ای و در عصری زندگی می‌کنیم که در نشستی که برای تکریم و تقدیر از خدمات صادقانه و خالصانه‌ی کتابداران این مرز و بوم تشکیل شده برترین شخصیتهای فرهنگی ـ اجتماعی از رئیس محترم دفتر مقام معظّم رهبری که خود اهل کتاب و شعر و فرهنگ‌اند تا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سلاله‌ی روحانیت و معنویت و فرهنگ است، تا نمایندگان محترم مجلس، تا رؤسای دستگاههای دولتی و غیردولتی مشتاقانه حضور یافته‌اند تا قدر و منزلت رفیع کتابدار را ارج بگذارند و بر اهمیت و نقش و فعالیت آنان تأکید کنند.

البته جز این هم انتظار نمی‌رود! زیرا بالاترین مقام معنوی و سیاسی و اجتماعی یعنی رهبر عظیم‌الشأن این نظام کسی است که به کتابخوانی و انس با کتاب شهرة عام و خاص است و به تصریح خود ایشان از نوجوانی عضو و مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها بوده و بر نقش مهم و دلسوزی کتابداران از روزگاران گذشته تا کنون تأکید کرده‌اند.

و علیرغم مسئولیتهای بسیار حساس و سنگین و متنوع همچنان هم خود به مطالعه‌ی کتاب در حوزه‌های متنوع فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی، تاریخی انس و ممارست دارند و هم در مناسبتها و جمع‌های مختلف به معرفی کتاب پرداخته‌اند و هم بارها و بارها به تبلیغ و ترویج کتابخوانی در جامعه تأکید کرده‌اند. هم ایشان کتابدار را منبع و منشأ و مرجع راهنمایی مراجعه‌کنندگان به کتاب دانسته‌اند.

این ترسیم نقش برجسته‌ی کتابداری کجا و آنها که کتابداری را صرفاً مسئول داد و ستد کتاب در کتابخانه‌ها می‌دانند. ... بگذریم.

کتابداران این کشور هنوز حلاوت دیدار با آن رهبر عزیز را به خاطر دارند که در تیرماه سال 1390 جلسه‌ی دیدار با کتابداران را جلسه‌ای صد درصد فرهنگی دانستند و قصد اول خود را از آن ملاقات تشکر از کتابداران در سراسر کشور به خاطر کار بزرگ و مهم آنان اعلام کردند.

میهمانان گرامی

کتابداران با این مسئولت سنگین و با رویارویی با برخی مشکلات و تنگناهای معیشتی و امنیت شغلی و امور رفاهی و در حالی که بعضاً با تحمل سختیهای بسیار به انجام وظیفه مشغولند هرگز انجام وظیفه فرهنگی را به دلیل این سختیها دچار وقفه و سستی نکرده اند.

کتابدار حقوق کمی میگیرد امور رفاهی کمی دارد اما هرگز از خدمت به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی کم نگذاشته و نمیگذارد چرا که میداند:

اهــل کام و ناز را درکوی رندی راه نیست                        رهرو میباید جهانسوزی نه خامی بیغمی

کتابدار مرکز فعالیت دلسوازنه‌ی خود را موقوف به آن نکرده که ابتدا مشکلاتش حل شود و بعد به انجام وظیفه مشغول شود بلکه با دل و جان و در شرایطی که گاه سالها برخی از ا بتدایی‌ترین بندهای حقوق و مزایای حداقلی‌اش را نیز دریافت نکرده با دل و جان چون شمعی سوخته تا محیط فرهنگ و کتاب و کتابخوانی را روشن و نورانی نگاه دارد و در دل زمزمه کند:

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم          کــــه در طریقت ما کافریست رنجیدن

اینک در این محفل گرم و نورانی بار دیگر بر همان عهد و پیمان‌اند که:

عاشقان چون عهد با جانان کنند              جان شیــرین بر سر پیمان کنند




 کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)،

 به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مسابقه داستان‌نویسی را با محوریت کتاب و کتابخوانی برگزار می‎نماید.

 

به گزارش لیزنا، کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مسابقه داستان‌نویسی را با محوریت کتاب و کتابخوانی برگزار می‎نماید.

 

اساتید و دانشجویان می‌توانند، آثار خود را تا تاریخ 24 آذر ماه به صورت الکترونیکی (PDF) به نشانی
library.resource@gmail.com
ارسال نمایند.

 معیار انتخاب آثار برتر عبارت است از:

 تعداد کلمات استفاده‌شده ( حداقل 100 کلمه)

خلاقیت و نوآوری موضوع؛

ساخت و پرداخت موضوع؛

رعایت مسائل نگارشی و دستوری؛

رعایت اصول داستان‌نویسی.

 گفتنی است، کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) به سه اثر برگزیده جوایزی اهدا خواهد کرد.

http://www.lisna.ir/Latest-News/17288-برگزاری-مسابقه-داستان-کوتاه-100-کلمه‌ای-در-دانشگاه-امام-رضا


 جورج جرداق نویسنده و شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی مولف کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه / امام علی صدای عدالت انسانی» بدرود حیات گفت تا جهان عرب، یکی از اندیشمندان برجسته خود را از دست داده باشد و در عین حال این چهره برجسته در حالی به حیات وداع گفته باشد که بخش عمده اندیشه‌هایش هنوز برای عموم شیعیان شناخته شده، نبوده باشد.

به گزارش «تابناک»، «جورج سمعان جرداق / George Jordac» نویسنده و شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی و یکی از شیفتگان مکتب شیعه و عاشقان علی (ع) در روز چهارشنبه 14 آبان 1393 در سن 88 سالگی درگذشت.

او در «جدیده مرجعیون» در جنوب لبنان به دنیا آمده بود؛ در منطقه ای از زیباترین مناطق زمین و پربارترین منطقه از نظر رویدادهای تاریخی و خاطرات گذشتگان و در خانواده ای با ریشه های «غسّانی» از روستای «شویر» در منطقه «متن» جبال لبنان و در محیطی شیفته علم و دارای گرایش شدید به طلب معرفت رشد کرد

پدر و مادر جرداق نیز به حضرت على (ع) بسیار ارادت داشتند و بر سردر خانه خود، سنگى را نصب کرده بودند که روى آن جمله «لا فتى الا على، لا سیف الا ذوالفقار» حک شده بود و از آغاز کودکی‌اش، برادر بزرگ‌ترش «فواد جرداق» که لغت شناس و شاعر بود، تاثیر فراوانی در هدایت و راهنمایی‌اش داشت.

دروس ابتدایی را در مدرسه ای در همان منطقه فرا گرفته و [در دوره کودکی و نوجوانی] هر وقت می توانست از مدرسه فرار می کرد و با دو کتاب به گوشه ای از طبیعت زیبا پناه می برد: «دیوان متنبی» و »مجمع البحرین ناصیف الیاجزی». تا اینکه یک بار برادرش او را در این حالت دید و تشویقش کرد و سپس کتاب نهج البلاغه را برای او آورد و به او گفت: «این کتاب را به صورت ویژه بخوان و هر چه می توانی از آن حفظ کن، زیرا همه خیرات برای کسی است که این کتاب را بخواند و مطالب آن را حفظ کند.»

ادامه
http://www.tabnak.ir/fa/news/447117/%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AC-%D8%AC%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%82-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D9%81%D8%AA


والدین عزیز وقتی شما به کودکانتان کمک می‌کنید که یاد بگیرند کتاب بخوانند در واقع به آن‌ها کمک می‌کنید که دری به روی جهانی بزرگ و پر هیجان باز کنند. 

 

شما به عنوان والدین کودک خود می‌توانید یک علاقه مستمر و بی پایان را به یادگیری در فرزندتان ایجاد کنید به این ترتیب که: شما برای فرزندانتان کتاب می‌خوانید و آن‌ها به تدریج عشق و علاقه به داستان و شعر یافته و خودشان خواهان خواندن کتاب‌های مختلف می‌شوند و خواندن را آغاز و تمرین می‌کنند تا اینکه بالاخره به آن جایی می‌رسند که با کتاب تفریح کرده و از خواندن آن لذت می‌برند و هر روز تشنه کسب اطلاعات جدیدتر می‌شوند.

 

وقتی بچه‌ها کتاب خوان و اهل مطالعه می‌شوند دنیایشان وسیع‌تر و غنی تر می‌شود. مطالعات و تحقیقات نشان داده است کودکانی که مرتب و به صورت منسجم در دوران کودکی برای آن‌ها کتاب خوانده می‌شود مهارت‌های برقراری ارتباط و قدرت فکری آن‌ها افزایش یافته و در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر از بچه‌هایی که به صورت مرتب و منسجم برای آن‌ها کتاب خوانده نمی‌شده این مهارت‌ها در آن‌ها بارور می‌شود.

 

علاوه بر این مهارت‌های ارتباطی و فکری در کودکانی که برای آن‌ها مرتباً کتاب خوانده می‌شود پیشرفت بسیار سریع و مستمری دارد. میزان افزایش و پیشرفت این مهارت‌ها بستگی به کیفیت و مقدار زمانی که به خواندن کتاب برای کودکانتان اختصاص می‌دهید دارد.

 

بچه‌ها ارزش و قدر کیفیت زمانی را که شما والدین برای کتاب خواندن برای آن‌ها صرف می‌کنید می‌دانند و از کتاب‌های جالب و خوب لذت بیشتری می‌برند!! در زیر چند نکته آورده شده که در برنامه خواند مطالب برای کودکتان می‌توانید مورد توجه قرار دهید:

 

*در برنامه روزانه خود با صدای بلند کتاب، روزنامه، مقالات مجلات، برچسب‌های روی قوطی‌ها مختلف، نوشته‌های پشت پاکت حبوبات یا مسیرها و هر نوشته مناسب دیگری را برای کودکتان بخوانید.

*با صدای بلند برای او شعر بخوانید و در مورد وزن و قافیه آن‌ها نیز کمی مطالعه کنید.

*هنگام خواندن به کلمات نوشته شده بر روی صفحه اشاره کنید و انگشت خود زیر هر خطی که می‌خوانید از راست به چپ حرکت دهید.

*با هم به کتابخوانه بروید و کتاب‌ها را ببینید و از مسئول کتابخانه سراغ کتاب‌های خوب بگیرید و یا از او بخواهید که در پیدا کردن یک کتاب خوب به شما کمک کند.

*همیشه در خانه کتاب، مجله و یا مقالات مختلف داشته باشید و مطالعه کنید تا کودک شما ببیند که شما هم به کتاب علاقمندید.

* از فرزندان بزرگ‌ترتان بخواهید برای کوچک‌ترها کتاب بخوانند.

*از افراد با تجربه و اهل مطالعه بخواهید در مورد کتاب‌هایی که می‌خوانید و می‌شناسید با شما صحبت کرده و یا برای شما بنویسند.

*سعی کنید هر شب قبل از خواب برای فرزندتان کتاب بخوانید و کیفیت آن را به مرور بیشتر کنید.

 

به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید به کودکتان یک امتیاز مثبت در زندگی دهید لازم است اوقات زیادی را با او بگذرانید و بیشتر این زمان را به خواندن کتاب‌های خوب و مفید برای او اختصاص دهید!
http://ketabak.org/tarvij/node/3287



با سلام

مسئولین محترم و شهروندان گرامی

 خواهشمند است در صورت امکان به سوالات زیر جواب دهید.

جواب های خود را هم بصورت کامنت در همین وبلاگ می توانید بگذارید و هم اینکه به آدرس ایمیل اینجانب ارسال دارید. با سپاس فراوان

s1079kh@yahoo.com

 

                                     لطفا نام ونام خانوادگی و سمت شغلی خود را بیان نمایید.

1-با توجه به تشکیل بازسایزی غزه و جمع آوری کمک از چهارشنبه تا جمعه این هفته توصیه شما به مردم خیر کشور ما چیست؟


2-مسلمانان در قبال حل مشکلات برادران دینی خود د ر غزه و بازسازی این مناطق چه وظیفه ای دارند؟


3-برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای غزه باید چه کار کرد ؟


4-کشورهای اسلامی و نهادهای بین المللی در قبال جنایات اسرائیل غاصب باید چه کار کنند؟