سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 خطبه اول: امام جمعه بخش کجور در خطبه اول نماز جمعه این هفته 30 تیرماه با تبریک در آستانه قرار گرفتن ماه میهمانی خدا به مردم اظهار داشت: در رمضان باید سفره های دل خود را میهمان خداوند کنیم و با حسابرسی روزانه اعمال و نیت هایمان نا پاکی ها را از درون وجودمان بزداییم  . حاج یزدا ن جهاندار لاشکی در ادامه با ذکر آیه ی قران که خطاب به مردم با ایمان می فرماید:ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد; همان گونه که پیشینیان از شما نوشته شده تا پرهیزگار شوید. جهاندار لاشکی درمورد فواید روزه اظهار داشت:علاوه بر فایده معنوی (تقوا)، فایده های دیگری هم دارد: روزه، درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است. با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن، وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس درمی یابند،واین باعث می شود که به کمک محرومان بشتابند ودراین زمینه روایت امام صادق (ع) رابیان داشت که می فرماید: «روزه به این دلیل واجب شد که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد، وی تصریح کرد: این بدان جهت است که غنی، طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند; چرا که اغنیا معمولا هر چه را بخواهند، برای آن ها فراهم است . خدا می خواهد میان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند.وی در ادامه به حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) اشاره و تصریح کرد: در این ماه، نفس های شما تسبیح،خواب شما عبادت، عمل هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است و خواستار توفیق عبادت برای تمام مردم شد.

خطبه دوم:خطیب جمعه بخش کجور با یادآوری پنجم مردادماه سالروز برپایی نماز جمعه در ایران که به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و به امامت آیت الله طالقانی بوده است، اظهار داشت: نماز جمعه آثار و برکات فراوانی در جمهوری اسلامی داشته و دارد مستحضرید که روشنگری و بیداری اسلامی نشات گرفته از نماز جمعه است. وی افزود: روز جمعه روز عید و جشن مسلمین و روز گردهمایی مسلمانان است که تجمع مسلمانان در این روز مورد پسند خداوند متعال است. لذا مسلمانان باید، طبق توصیه احادیث، در این روز غسل کرده و از عطر و خوشبویی استفاده کنند و با نشاط کامل برای اقامه نماز جمعه آمادگی نمایند. در ادامه جهاندار لاشکی همچنین به سالروز عملیات مرصاد در 5مرداد ماه نیز اشاره و بر روح پر فتوح شهدا سلام و درود فرستاد. خطیب جمعه کجور با اشاره به تحولات سوریه و میانمار و ضمن محکوم کردن آن اظهار داشت  تمامی ظلم و ستم‌های جهان ناشی از توطئه و برنامه ریزی سران استکبار جهانی است و امروزمشاهده می کنیم که دست استکبار و صهیونیسم جهانی آغشته به خون هزاران مسلمان میانماری است . باید به فرمان محمد و قرآن عمل کنید که این دو، کشتن انسان‏های مومن را مستوجب جهنم ابدی می‏دانند. , وی افزود:پیامبر اکرم (ص) مثله کردن مومن را حرام می داند و حتی از مثله سگ گزنده را نیز نهی کرده است.


کتاب بخوانید زودتر آزاد شوید

دولت برزیل قصد دارد شیوه جدیدی را برای کاهش شمار زندانیان در این کشور اجرا کند  . در این شیوه در مقابل مطالعه یک کتاب، چهار روز از مدت حبس یک زندانی، کسر می شود  . دولت برزیل اعلام کرد: 12 کتاب در موضوعات ادبیات، علوم و فلسفه در اختیار زندانیان چهار زندان بزرگ قرار می گیرد. با این شیوه زندانیان می توانند حداکثر سالانه، 48 روز از مدت محکومیت خود کسر بکاهند.

 در بیانیه رسمی دولت برزیل آمده است: زندانیان، چهار هفته برای مطالعه هر کتاب وقت خواهند داشت. آنها پس از مطالعه کامل کتاب باید مقاله ای را به صورت صحیح درباره محتوای این کتاب بنویسند.  همچنین کمیته ای ویژه تصمیم خواهد گرفت کدام یک از زندانیان می توانند در این برنامه با عنوان "خلاص شدن با مطالعه" مشارکت کنند. "اندریه کهدی " وکیل دادگستری از شهر "سائوپاولو" برزیل و ناظر بر طرح اهدای کتاب به زندان ها در این باره گفت:"با اجرای این طرح هر فردی می تواند در حالی زندان را ترک کند که آگاه تر شده و نگاه بازتری به جهان خواهد داشت

 http://www.asriran.com/fa/news/220867/%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF


 

شهردار پول:از مظلومیت مردم کجور بترسید

 اسدالله زالپولی به نمایندگی از مردمان زانوس رستاق کجور در چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان نوشهر که در روز جمعه مورخ 23/4/91در سالن ورزشی شهر پول با حضور استاندار مازندران و سایر مسئولین کشوری، استانی و منطقه ای ومحلی برگزار شده بود به بیان اهم مشکلات ومسائل شهر پول و منطقه کجور پرداخت.

شهردار پول عنوان کرد:چندی پیش کلنگ افتتاحیه پروژه های بزرگ از جمله شهرک صنعتی در خسرن پول به زمین شده شد که مردم کجور آن را به فال نیک گرفتنداما به دلیل سهل انگاری و یا کم کاری این اقدام مهم راکد مانده است.

اسدالله زالپولی افزود:از مظلومیت مردم کجور بترسید این جمعیت کلان کجوربود که حبیب آباد را نوشهر ساخت و سولده را به نور برگرداند و با حذف نام خویش رویانی دیگر را در کناره ساخت.

 زالپولی شهردار پول در مذمت ادامه یافتن هجمه ی مهاجرت مردم کجوراز دیارشان به شهر سخن راند و گفت:امروز امانتداران کجور سرایداران خوشگذران تهرانی شدند؛ کسب و کار و زمین و مزرعه خویش را ناگزیر رها کردند و برای تهیه نانی از سرو سامان خود بریدند! امیری نیامد و تأثیری نکرد! این هجمه مهاجرت آنقدر ادامه یافت تا اینکه برخی از روستاها کاملاً خالی از سکنه شد؛ پاسبانی را حقوق گذاردند تا ده را پاسبانی نماید! چراغ های خاموش ده غم و ماتم را به دلها خیمه می زند!

زالپولی افزود:در گذشته نیاکان مال تجاوز به ملک منابع ملی و عمومی را کرداری ناپسند و زشت می پنداشتند اما آنان امروز نظاره گر حیف و میل هکتاری منابع ملی هستند که در قالب طرح های مختلف ساختمانهای مختلف تقدیم زمین خواران می شود که شبانه روزماشین آلات سنگین در جنگلهای بکر کجور مشغول فعالیت اند؛

 این مقام مسئول افزود:در کجور قحط رجال نیست که مدیران صبح بیایند و عصر وداع کنند البته شاید کجور را جای مناسبی برای ارتزاق خود و خانواده خود نمی دانند .

ایشان به وجود معادن غنی در کجور اشاره و بیان داشت: کیلو کیلو معادن ما به پول تبدیل می شود اما حاصلی برای ترقی و پیشرفت کجور ندارد.

زالپولی به لزوم مطالعه باغ وحش در سطح ملی و استانی در منطقه کجور اشاره کرد و افزود:

مطالعه باغ وحش در سطح ملی و استانی در منطقه برای بازدید علاقه مندان کشور می تواند نقش قابل اجرایی در اشتغال داشته باشد که با صدور مجوزوسرمایه گذاری در بخش کجور برای پرورش گونه های نادر جانوری ازجمله گوزن وبا اجاره جنگل از طریق همین صنعت اکوتوریسم می توان در بخش کجور اشتغال ایجاد نمود.

اسدالله زالپولی از عدم استقرار 115 در سطح شهر گله کرد و افزود:انصاف نیست مصدومان حادثه تصادفی در 10 کیلو متری مرکز درمانی که دارای 3 دستگاه آمبولانس است به آسانی جان خود را به علت عدم استقرار 115 از دست بدهند.

شهردار پول از ضرورت ایجاد بانک سخن گفت و تصریح کرد: شهری که قدمت آن به ضرب سکه و چاپ اسکناس می رسد تأسیس شعبه ای از بانکی دولتی که شهروندان بتوانندحقوق پرسنلی خود را از آن تأمین کنند ضرورت تام دارد.

اسدالله زالپولی از عدم حمایت قابل توجه مسئولین گله کرد و خاطرنشان ساخت: میدانیم که کشاورزان ما روزی درآوردن از دل خاک را افتخار خود می دانسته و می دانند اما امروز گران شدن نهادهای کشاورزی و عدم حمایت قابل توجه مسئولین انگیزه کشت و کار را در آنان ضعیف نموده و با اندک بهایی به فروش زمین ها روی آوردند بالطبع راندمان تولید؛ کاهش یافته و چرخه اقتصاد مملکت آسیب می بیند به امید روزی که کارشناسان محترم را در کنار کشاورزان در مزارع بیابیم .

ایشان از استقرار یک مرکز تربیت بدنی در کجور نام برد و تصریح کرد: در مرکز 68 پارچه آبادی متولی ورزش و جوانان خانه ای ندارد و فعال نیست؛ استقرار نمایندگی تربیت بدنی در سطح شهر مرکز بخش می تواند بسار مثمر ثمر باشد.

زالپولی از مطالعه حامل های انرژی گاز سخن به میان آورد و ادامه داد: مطالعه حامل های انرژی گاز توجه در اجرایی کردن مصوبات سفر مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری جاده دسترسی کجور به نوشهر بوده که همواره مورد توقع و انتظار می باشد.

شهردار پول مطالعه ی فضای دانشگاهی و ایجاد پژوهشکده مرکز تحقیقات در رشته های کشاورزی؛ آبزی پروری – دامداری در زمین های مناسب و حاصل خیز کجور را امری شدنی دانست.استعدادهای بالقوه منطقه به فعلیت خواهد رسید توجه و مساعدت مقامات در تقویت شهر تازه تأسیس پول مرکز بخش کجور و در بخش میراث فرهنگی مطالعه موزه باستان شناسی و در بخش اکوتریسم و درآمدهای پایدار جهت تقویت زیر ساخت های اساسی در مبلمان شهری، مطالعه فضای تفریحی و توریستی – ایجاد شهرک های صنعتی و کارخانجات غیر آلاینده و مرتبط با حوزه کشاورزی و دامداری از دیگر مشکلات ومسائل این بخش عنوان کرد و خواستار توجه جدی مسئولان ذی ربط شد.

 

 


 

صاحبنظران معتقدند قرن 21، قرن اینترنت و داده ها است. برخی نیز معتقدند، فضای سایبر، کلید قدرت در قرن حاضر است. به نظر می رسد، بهره گیری از فضای مجازی برای ترویج کتابخوانی، می تواند تاثیرمثبتی بر سرانه مطالعه ایرانیان داشته باشد.   

از طرفی شاهد هستیم که نسل حاضر، از جذابیت های دنیای دیجیتال، به خوبی استقبال کرده اند و زیرساخت های سخت افزاری نیز در ایران به سمت و سویی می روند که در آینده ای نه چندان دور شاهد تمایل بیشتر جوانان به کتابخوانی از طریق تبلت ها، کتابخوان ها و موبایل ها خواهیم بود. خوشبختانه گوشی ایرانی و تبلت ایرانی هم که ساخته شده است و سیستم عامل هر دو بر پایه اندروید پیاده سازی گردید.   

در کنار آن شاهد توسعه نرم افزارهای فارسی تولید کتابهای موبایل، بالاخص کتابسازهای اندروید هستیم. همچنانکه آقای قانع الحسینی هفده خرداد 91، اولین کتابساز تخصصی اندروید - کتابک - را با محیط کاملا فارسی، در وبلاگشان رونمایی کردند و امکان دانلود رایگان آن را برای همگان فراهم نمودند و هدف خود از طراحی این برنامه را فقط    « توسعه علم و آگاهی و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی دیجیتال در کشور ایران   » اعلام کردند

اگر این سه حلقه را کنار هم بگذاریم، باید بگوییم پتانسیل نرم افزاری و سخت افزاری برای ایجاد تحول کتابخوانی دیجیتال در ایران، با محصولات وطنی، به تدریج در حال فراهم شدن است. فقط حلقه مفقوده ای در این بین باقیست. اینکه نهادهایی همچون کتابخانه ملی تا چه حد از این حرکت ها می توانند به صورت ملی حمایت کنند و آن را توسعه دهند و از توان شهرداری ها و دیگر نهادهای ملی مرتبط نیز حداکثر بهره را ببرند و ایده های پنهان ایرانی را تبدیل به پروژه های ملی نمایند. بنابراین پیشنهاد بنده این است که از این استارت آپ های نرم افزاری، به صورت هدفمند استفاده شود تا دسترسی سریع به کتاب و کتابخوانی در هر زمان و هر مکان محقق شود و تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

اگر این کارها به خوبی انجام شود و فرهنگ کتابخوانی دیجیتال محقق شود، آن وقت باید به سراغ حلقه ی انتهایی برویم که می تواند صنعت انتشارات ایران را دچار تحول مثبت نماید. آقای مجیدی در سایت یک پزشک، به خوبی به این حلقه مفقوده اشاره کرده اند. این حلقه مفقوده،   «ایجاد یک سیستم فراگیر فروش کتاب الکترونیک در ایران  » است. مدلی جدید و مدرن برای فروش کتاب به صورت الکترونیک تا علاوه بر تهرانی ها سایر شهروندان ایرانی نیز بتوانند در هر جایی از ایران که زندگی می کنند، با هر درجه از محرومیت، از پروژه هایی همچون باغ کتاب، حداقل به صورت مجازی، کمال استفاده را ببرند. لازمه این کار، علاوه بر امکانات و زیرساخت های سخت افزاری، طراحی اپلیکیشن های کاربرپسند برای موبایل ها و تبلت ها با توجه به شرایط ایران است که بتوان از طریق کتاب خرید و آنها را شبیه کیندل سایت آمازون مطالعه کرد. این سیستم باید طوری باشد که کتاب های خریداری شده، فقط توسط خریدار اصلی قابل مطالعه باشد و فرضا اینطور نباشد که یک نفر کتابی را تهیه کند و بعد با نقض کپی رایت در وب منتشر کند. این سیستم باید طوری باشد که از طریق آن بشود بهای کتاب را هم با شبکه بانکی ایران پرداخت کرد و هم برای ایرانی ها خارج از کشور با کردیت کارت ها  . نظرات کارشناسان، نویسندگان و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها و صاحبان شرکت ها و. انتشارتی ها می توانید در این زمینه حائز اهمیت باشد.


خطبه های نماز جمعه 16 تیر ماه 91..بخش کجور

  خطبه اول:مام جمعه بخش کجور در خطبه اول قرآن را منبع فیض الهی برشمرد و آن را مایه ی سعادت و خوشبختی انسان نامید.حجت الاسلام والمسلمین یزدان جهاندارلاشکی ضمن تبریک ایام شعبانیه و تبریک میلاد امام زمان (ع) به بررسی آیاتی از سوره‌های قرآن و نشانه‌های حضرت مهدی (عج) در آیات شریفه پرداخت.ایشان تصریح کرد:در آیه سوره بقره می خوانیم" الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون یعنی:" یعنی آنان که به غیب ایمان می‌‌‌‌‌‌ آورند و نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به ایشان روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند." وی ادامه داد:تفسیر در رابطه با این آیه شریفه بسیار است برخی تفسیرها متقین در این آیه را شیعیان علی می دانند و (غیب) را حجت غایب می دانند و دلیل این معنی آیه" فقل انما الغیب لله فانتظروا انی معکم من المنتظرین است. "یونس20 " یعنی : ای پیغمبر بگو غیب مال خداست پس منتظر باشید که من نیز با شما از منتظرانم. جهاندار لاشکی با ذکر حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ؛ بافضیلت‌ترین عبادت انتظار فرج است در مممورد منتظر واقعی بودن عنوان داشت:  انسانِ منتظر همیشه چشم به راه است، و هر لحظه نگاهش به درِ خانه است که چه کسی دق الباب می‌کند. کسی که چنین احساسی ندارد و آن التهاب و نگرانیِ خاص فرد منتظر را ندارد، منتظر واقعی نیست.امام جمعه بخش کجور افزود:بنابراین انتظار باید قبل از آنکه از ادعای انسان فهمیده شود از رفتار و کردار او فهمیده شود. نمی توان هر کسی را که ادعای دوستی و ولایت امام زمان(عج) را دارد در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود. آری «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطاربگوید».

خطبه دوم:امام جمعه بخش کجور در خطبه دوم به اهالی منطقه کجور از سفر استاندار مازندران و مدیرانش در جمعه هفته ی آینده خبر داد و افزود: وظیفه ی همه ماست که از میهمان خود به نحو احسن استقبال نمائیم و با ذکر نیازها و اولویت‌های بخش‌از حضور ایشان درخصوص اجرایی شدن مصوبات درخواست نمود .جهاندار لاشکی افزود: امید می رود در طول این سفر محرومیت های منطقه ی کجور برطرف شود.جهاندار لاشکی در ادامه به رزمایش موشکی پیامبر اکرم (ص) سپاه پاسداران اشاره نمود و تصریح کرد: این رزمایش کار بسیار بزرگ و شایسته ای بود که پاسخی عظیم به تهدیدات دشمنان داشت. خطیب جمعه بخش کجور به کودتای پادگان نوژه همدان اشاره کرد و گفت: کودتای نوژه همدان در سال 59 یکی از توطئه‌های دشمنان علیه نظام بود که برای جان‌بخشیدن به رژیم پهلوی شکل گرفت اما لبیک مردم ایران به امام خمینی(ره) و از آنجا که دست قدرت خداوند نیز با ملت بود سبب شد تا آن توطئه نقش بر آب شود.


معرفی کتاب کیاکلا دیار سیمرغ

 نویسنده:سید یوسف قاضی زاده  

موضوع کتاب حاضر، معرفی شهر «کیاکلا»، از توابع شهر قائمشهر در استان مازندران است. در فصل‌های ابتدایی، جغرافیای تاریخی استان مازندران و شهرستان قائمشهر و پس از آن شهر «کیاکلا» با تکیه بر اسناد تاریخی دورة پهلوی اوّل و دوم شرح داده شده است. اماکن و آثار تاریخی، وجه تسمیه، آمار ساکنین روستاها و بخش‌ها و آداب و رسوم محلّی این منطقه، از بخش‌های دیگر کتاب است. در پایان کتاب تصاویر مربوط به اماکن شهر و افراد سرشناس آن در ادوار مختلف تاریخی آمده است. هدف کلّی کتاب، معرفی و شناخت همه جانبه و جامع شهر «کیاکلا» است سبک نگارش اثر، ساده است. ویژگی شاخص اثر، نگاه همه جانبه و کلّی به تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و منابع انسانی شهر «کیاکلا» است.


برنامه رادیویی کتاب فرهنگ در ساختار جدید

برنامه‌ای با عنوان "کتاب فرهنگ" مدتها است که از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و به مسائل مرتبط با کتاب، خواندن، نشر و چاپ می‌پردازد که علاقه‌مندان حتما از چند و چون آن خبر دارند.

سری جدید این برنامه، با ساختاری جدید برای تابستان سال 1391 تدارک دیده شده که از شنبه 10 تیرماه شروع می‌شود و قرار است هر شنبه از ساعت 10 صبح از رادیو فرهنگ پخش شود.

بنده سمت کارشناس مجری و سردبیری برنامه را دارم و خوشحال می‌شوم که علاقه‌مندان، نظرات و پیشنهادات خود برای ارتقاء برنامه را از طریق پست الکترونیکی برایم ارسال کنند. حتما برنامه را گوش کنید و به دوستانتان نیز توصیه کنید که گوش کنند و حتما نظر بدهید.

پست الکترونیکی: zabedini@gmail.com

فرکانس‌های دریافت رادیو فرهنگ:

http://radiofarhang.ir/index.php?mode=cmspage&pname=frequence

جدول پخش برنامه‌های رادیو فرهنگ"

http://radiofarhang.ir/?mode=programs

پخش زنده رادیو فرهنگ:

mms://62.220.122.10/farhang

اطلاعات بیشتر در مورد برنامه و مهمانان قسمت اول:

12.00

http://radiofarhang.ir/index.php?mode=content&content_id=57174