سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

اهمیت مطالعه بر شخصیت انسان

بسیاری از دانشمندان و روانشناسان بر این باور هستند که اساس و زیربنای شخصیت انسان در سالهای اول زندگی پایه‌گذاری می شود و آموخته های این دوران ، تاثیر عمیقی بر آیندهء زندگی فرد دارد . بنابراین اگر مطالب خواندنی مفید و سازنده در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و آنها از همان سنین کودکی به مطالعه عادت کنند، راه و رسم زندگی را خواهند آموخت و تحت تاثیر داستانها و کتابهای آموزنده ، به رشد و تکامل خواهند رسید و در آینده نیز برای حل مشکلات خود از کتاب کمک خواهند گرفت . بهترین چیزی که نوجوانان باید یاد بگیرند سلسه کارهایی است که به هنگام کلانی به آن نیازمند خواهند بود اینست که آدمی برای داشتن یک زندگی سعادتمند ، نیازمند بینش و آگاهی است و آموخته های دوران کودکی و نوجوانی ، مقدمه ای برای زندگی فرد است . کودکان راه زندگی سعادتمندانه فردا را امروز باید بیاموزند و در این مسیر کتابخوانی ، چون چراغی فرا راه انهاست  .

مطالعه راهی برای تقویت روحیه دینی کودکان و نوجوانان است . گاهی والدین به دلیل ناآگاهی و درک نادرستی که از مسائل دینی و مذهبی دارند . نمی توانند راهنمای خوبی برای کودکان و نوجوانان باشند. بنابراین ممکن است در آموزش این گونه مسائل دچار اشتباه شوند یا هرگز فرصت مناسبی برای آموزش این مسائل نیابند . مطالعه کتابهای دینی و اسلامی به کودک و نوجوان کمک می کند تا به درک صحیحی از این مسائل دست یابد و پیش از آن که دیر شود به رشد و شکوفایی برسد. البته انتخاب کتابهای مناسب و چگونگی مطالعه و برداشت کودک از مطالب آنها از حساسیت خاصی برخودار است و به راهنمائی علماء، افراد با تجربه و پدران نیاز دارد.

مطالعه صحیح ، زمینه ساز تفکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است. خواندن کتابها و مطالب و مضامین مختلف موجب شکل گیری ارزشهای گوناگون در ذهن افراد می شود. حساسیت او را رشد می دهد و احترام به دیگران در  او شکل میگرد . رضایتی که یک شخص از مطالعه به دست می آورد او را متکی به خود کلان خواهد کرد . سوالاتی که در هنگام مطالعه در نزد شخص  مطرح می شود و مقایسه هایی که او بین مسائل مختلف می کند . در مجموع موجب می شود که او فردی مبتکر و خلاق بار بیاید.

انسان ها  برای موفقیت در زندگی ، به الگوهای رفتاری نیازمندند. وجود حس همانند سازی در کودکان و نوجوانان و نیاز آنها به الگوهای رفتاری ، ایجاب می کند که به الگوهای شایسته ای دسترسی داشته باشند تا بدین وسله شخصیت  و رفتار خود را تشکیل دهند. الگوهایی که به وسیلهء کتاب معرفی میشوند نقش مهمی را در شکل دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان ایفا می کنند. به لحاظ تاثیری که الگوهای برجستهء اخلاقی در شخصیت نوجوانان و جوانان دارد . مطالعه ی زندگینامه ی بزرگان و مشاهیر و علماء می تواند بسیار موثر واقع شود.

با بهره گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است دنیایی بزرگ و پهناور در مقابل چشمان شخص گشوده می شود و او قادر است ازادانه خیال پردازی کند . که در این شرایط هنوز خود را محدود و محبوس در حصار امور مشهود نمی بیند.

مطالعه باعث پیشرفت تحصیلی است  مطالعهء درسی و غیر درسی ، باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن شخص می شود. وقتی سطح فکر یادگیری بالا رفت و ذهن او فعال شد . امکان یادگیری کتب، دروس و موضوعات مختلف برایش بهتر فراهم می شود. یعنی ذهن او آمادگی بیشتری را برای یادگیری هر موضوع و مطلب حتی دروس ریاضی، ادبیات ، تاریخ، و …. خواهد داشت و این مطلبی است که تجربه آن را بارها ثابت کرده است.

عده ای از افراد تصور می کنند که عادت به مطالعه  امری ذاتی و خصلتی است که تنها بعضی از افراد به دلیل کنجکاوی ، علاقه و … به آن روی می آورند و دیگران نمی توانند اهل مطالعه باشند و شاید به همین دلیل هیچ گونه تلاشی برای ایجاد عادت به مطالعه در فرزندان خود انجام نمی دهند.

تحقیقات و تجارب اخیر در زمینه ی تعلیم و تربیت ثابت کرده است که عادت به مطالعه یک امر اکستابی است . یعنی همانطور که یک کودک، خواندن و نوشتن را یاد میگرد ، می تواند مطالعه را هم بیاموزد . پس باید روش مطالعه را به او آموخت واو را به خواندن عادت داد.

افرادی که در کنار مطالعهء درسی ، به طور جدی به مطالعهء کتابهای غیر درسی نیز می پردازد، بدین وسیله :

دارای سطح فکر و اندیشه های وسیع می شود.

ذهنش برای فراگیری فعال تر می شود.

گنجینهء لغاتش کامل تر می شود.

افقهای جدیدی پیش رویش باز می شود.

آمادگی برای یادگیری بیشتر می شود.

به صورت جدیدتر و قوی تر در راه کسب علم گام بر می دارد.

منبع:

http://alemarah-dari.com/?p=39505