سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «حدیث اندرز» از آثار جدید موسسه ایمان ماندگار است که همانگونه که از نامش پیداست، برای خواننده حالت پند و اندرز دارد و او را به فکر فرو می‌برد و لااقل دقایقی او را مشغول خودش و اعمالش می‌سازد. این کتاب، برگرفته از بخش‌هایی از بیانات آیت‌الله جاودان در رادیو معارف است که به کوشش مؤسسه «ایمان ماندگار» تنظیم و گردآوری شده‌است.


محور و کلیت این کتاب، مسائل اخلاقی با بیان پندآمیز است؛ اما در بحث ولایت و محبت اهل بیت، کمی مسائل تاریخی و اعتقادی نیز مطرح می‌شود که اگرچه شاید متناسب با نام و نیز روح حاکم بر مجموعه کتاب نباشد، اما مطلب بسیار مفید و آموزنده‌ای طرح می‌شود که برای همگان قابل استفاده است.

آنچه در کتاب آمده کلمات و مواعظ ائمه اطهار است که بهترین مخلوقات خدا و شایسته‌ترین افراد برای پند دادن خلق خدا هستند. اما آنچه این کتاب را از یک کتاب حدیث متمایز می‌کند، شرح و توضیح و ترجمه این احادیث از عالمی وارسته و خبیر و یک استاد اخلاق است؛ کسی که سال‌ها از محضر حضرت آیت‌الله حق‌شناس رَحِمَهُ‌الله بهره برده و آنچنان در تلمذ از محضرشان استعداد نشان داده که آیت‌الله حق‌شناس دیگران را به استفاده از ایشان توصیه می‌کردند. پس احادیث از لسان کسی بازگو می‌شود که خود اهل عمل است. از حیث علمی نیز ایشان با احاطه بر موضوع هر حدیث و نیز با عنایت به سایر آیات و احادیثی که در آن موضوع صادر شده‌اند، با نگاهی جامع در بیان احادیث، سوالات و ابهامات خواننده را مطرح کرده و به آن جواب می‌دهند و سعی می‌کنند مقصود ائمه را به بهترین وجه انتقال دهند. 


ویژگی دیگر کتاب، کاربردی بودن این احادیث است. این ویژگی بطور کلی به سبک موعظه گفتن استاد جاودان برمی‌گردد که در جلسات سخنرانی خودشان نیز سعی دارند مطالبی تحویل شنوندگان دهند که برایشان کاربردی است و این مطالب را در زندگی خود لمس می‌کنند. این کتاب هم برگرفته از سخنرانی‌های ایشان در رادیو است و این بیانات برای مخاطب عام مطرح شده‌است. لذا هم انتخاب احادیث و هم شرح و توضیح آن و همچنین تطبیق احادیث با موضوعات فردی و اجتماعی روزگار ما، همه به گونه‌ای است برای همگان، اعم از خواص و عوام، قابل استفاده باشد.


ناشر در معرفی این کتاب نوشته است: «کسانی که از روی جهل و در اثر تبلیغات منفی وجود روحانیت ـ که در کنار سایر وظایف، وظیفه خطیرش انذار و وعظ مردمان است ـ را برای جامعه غیرضروری می‌دانند، باید توجه کنند که اگر روزی جامعه خالی از وعظ و واعظ شود و گوش‌های شنونده نصیحت در جامعه کم شود، جامعه با خطرات جدی رو‌به‌رو خواهد شد؛ خطراتی که اثر خود را دفعی نشان نمی‌دهند، بلکه کم‌کم اثرات خود را نمایان می‌کنند و ناگاه مشاهده می‌شود که جای اخلاق نیکو در بین عوام و خواص جامعه خالی شده، کینه در سینه‌ها جا باز کرده و در یک کلام دل‌ها از هم دور شده‌اند و اگر اخلاق در جامعه کمرنگ شود، امینت نیز در پی آن کاهش می‌یابد. پس دلسوزان یک جامعه باید تلاش کنند که اخلاق هرگز در جامعه کم‌رنگ نشود و مکارم اخلاق که خداوند پیامبر اسلام را برای آن مبعوث کرد، در جامعه زنده بماند.»

کتاب «حدیث اندرز» نوشته محمدعلی جاودان در 238 صفحه و به قیمت 20000 تومان از سوی انتشارات مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شده است.

 

منبع:

http://www.ibna.ir/fa/doc/book/280313/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%B2-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%88%D8%B9%D8%A7%D8%B8-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%B5%D9%81%D8%B1