سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

چرا ما نمی‌خوانیم؟ دلایل و راه‌حل‌ها

نویسنده: ادر لامباردی

مترجم: مسعود قانعی مقدم

مطالعاتی که توسط بنیاد ملی هنر انجام شده است نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها زمان کوتاهی را به مطالعه کردن می‌پردازند. به نظر شما آیا راهی برای فراگیرتر کردن مطالعه بین عموم مردم وجود دارد؟ در ادام? مطلب، دلایل مردم برای عدم مطالعه و راه‌حل‌های خودم را برای مطالع? بیشتر ذکر می‌کنم.

دلیل اول: نداشتن زمان کافی
اگر زمان کافی برای خواندن یک رمان کلاسیک (طولانی و حجیم) را نداری، کتابی تهیه کن که بتوانی آن را هرجایی همراه خود داشته باشی و آن را جایگزین استفاده از موبایل کنی. در اتاق‌های انتظار و هنگامی که منتظر اتوبوس هستی اگر نمی‌توانی از پس کتاب حجیم یا شعری طولانی برآیی، سعی کن داستان‌ها و شعرهای کوتاه بخوانی. مطالعه برای تغذی? روح توست، باید بخوانی حتی یک جمله کوچک در یک زمان کوتاه.

دلیل دوم: نداشتن پول کافی
نداشتن پول در عصر فناوری دلیل موجهی برای مطالعه نکردن، نیست. راه‌های زیادی برای خواندن وجود دارد. به دنبال مکان‌هایی برای خریداری یا تعویض کتاب‌های دست دوم باش، در آنجا می‌توان کتاب‌ها را با قیمتی ارزان‌تر خریداری کرد و یا کتب خوانده شده و کتبی را که نمی‌خواهید با سایر کتب تعویض کنید. به کتاب‌فروشی‌های دارای تخفیف بالا سر بزن. کتاب‌های ادبیات و کلاسیک را در اینترنت، تبلت و موبایل بخوان، خیلی اوقات این منابع رایگان در دسترس هستند. کتاب‌هایت را با دوستانت عوض کن. همیشه راهی برای خواندن یافت می‌شود، کافی است تفکر و خلاقیت خود را به کار ببندی.

دلیل سوم: نداشتن تجربه کافی
بهترین راه برای اینکه یاد بگیرید چطور بخوانید این است که هرچه می‌یابید بخوانید. با این کار به مرور خواهید یافت که از خواندن چه موضوعاتی بیشتر لذت می‌برید و شروع به ارتباط برقرار کردن با کتاب‌ها خواهید کرد. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید و یا چه بخوانید می‌توانید از یک کتابدار، یک کتاب‌فروش، یک دوست یا یک معلم بپرسید. با کسانی ارتباط برقرار کنید که از خواندن لذت می‌برند یا عضو انجمن‌های کتاب‌خوانی شوید.

دلیل چهارم: خستگی و تنبلی
اگر جذب کتابی شوید و از خواندنش لذت ببرید، خوابیدن برایتان سخت می‌شود. خواندن یک کتاب خوب هنگامی که مشغول خوردن چای یا قهوه هستید می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد. زمانی که خسته نیستید، مطالعه کنید. بدانید هنگام صرف نهار و یا صبح بعد از بیدار شدن از خواب، زمان خوبی برای خواندن است. تجرب? خوابیدن روی کتاب تجرب? وحشتناکی نیست، ممکن است زمانی که با خواندن کتاب به خواب می‌روید، رؤیاهای فوق‌العاده‌ای ببینید.

دلیل پنجم: تجرب? استفاده از چند رسانه‌ای‌ها
اگر ترجیح می‌دهید که تلویزیون و یا فیلم ببینید بهتر است قبل از آن، اگر فیلم بر اساس کتابی ساخته شده، اول کتاب را بخوانید بعد فیلم را تماشا کنید. تعداد معدودی رمان کلاسیک وجود دارد که بر اساس آن‌ها فیلم ساخته‌ شده است. از آن جمله می‌توان به شرلوک هولمز، ماجراهای هاکل‌بری فین، آوای وحش جک لاندن، آلیس در سرزمین عجایب لویی کارول و جان رونالد روئل تالکین اشاره کرد.

دلیل ششم: سخت بودن
خواندن همیشه آسان نیست ولی آن‌قدرها هم سخت نیست. کتاب‌های خیلی بزرگ و حجیم انتخاب نکنید. ما به دلایل زیادی کتاب می‌خوانیم، مجبور نیستید صرفاً کتب دانشگاهی را مطالعه کنید. می‌توانید کتاب بخوانید و احساس و تجارب فراموش نشدنی داشته باشید، با متن کتاب بخندید و یا گریه کنید. جزیر? گنج را بخوانید، ماجراهای رابینسون کروزوئه و یا سفرهای گالیور را دنبال کنید و شاد باشید.

دلیل هفتم: عادت به مطالعه نداریم
کتاب خواندن را به عادت تبدیل کنید، از ابتدا خواندن را به یک هدف و انگیزه تبدیل کنید. خواندن فقط چند دقیقه از روز شما را می‌گیرد اما به مرور برایتان تبدیل به عادت می‌شود. خواندن برای مدت‌های طولانی‌تر یا خواندن در دفعات بیشتر را در یک روز امتحان کنید. اگر از خواندن برای خودتان لذت نمی‌برید، یک کتاب قصه برای فرزندتان بخوانید، در این صورت هدیه فوق‌العاده‌ای به او دادید، چیزی که او را آماد? مدرسه و زندگی می‌کند. یک شعر و یا یک داستان کوتاه را با یک دوست به اشتراک بگذارید. تبدیل کردن کتاب و ادبیات به جزئی از زندگی خیلی سخت نیست، فقط باید از یک‌جا شروع کنید.

http://lib2mag.ir/9940/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%AD%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7/

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Why We Don’t Read: reasons and solutions