سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

مرحله جدید طرح «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور» اجرا می‌شود

باقر میرعبداللهی، از اجرای آزمایشی طرح «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور» همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، در کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از برگزاری جلسات کارشناسی و ارزیابی نقاط قوت و آسیب‌های موجود در روند مشارکت کتابداران در انتخاب منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی که طی سال‌های اخیر در قالب طرح‌هایی چون «انتخاب کتابدار 1»، «انتخاب کتابدار 2» و «ارزیابی مجلات» اجرایی شد، طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» در کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور اجرا می‌شود.

باقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اعلام این خبر گفت: این طرح در راستای مطالبات کتابداران در مشارکت فعال در انتخاب منابع کتابخانه‌های عمومی و همچنین افزایش دانش عمومی کتابداران، طی ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، به صورت آزمایشی در کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی درباره اهداف برگزاری طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» گفت: سنجش و تحلیل دانش کتابداران از بازار نشر، توجه به اقتضائات کتابخانه‌ای و توجه به نظر کتابداران به عنوان حلقه واسط میان کاربر و منبع اطلاعاتی، ایجاد انگیزه و هویت‌بخشی به کتابداران و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های تأمین منابع با توجه به ذائقه مخاطب، از جمله اهدافی است که این طرح دنبال می‌کند.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره روند اجرای این طرح نیز توضیح داد: ابتدا فهرستی از مجموعه کتاب‌هایی در رده‌های مختلف، که مراحل متعدد بررسی و ارزیابی را در اداره کل منابع نهاد طی کرده‌اند، تهیه و در سامانه‌ای اختصاصی که توسط همکاران ما در بخش IT نهاد در حال آماده‌سازی نهایی است، بارگذاری می‌کنیم.

میرعبداللهی ادامه داد: پس از اینکه فهرست مصوب از طریق سامانه مذکور در دسترس کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور قرار گرفت، کتابداران در فرصت چند روزه‌ای که اختیارشان قرار خواهد گرفت، با محوریت و هماهنگی مسئول کتابخانه، نسبت به انتخاب و علامت‌گذاری کتاب‌های مدنظر خود، اقدام خواهند کرد؛ در ادامه ما با تجمیع این فهرست، برای خرید اقدام خواهد شد.

وی درباره زمانبندی اجرای این طرح نیز عنوان کرد: مرحله ابتدایی طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» شامل تهیه فهرست کتاب‌های ارزیابی شده، از سوی اداره کل منابع انجام شده؛ سامانه اختصاصی این طرح نیز که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، شانزدهم بهمن ماه در دسترس کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور قرار می‌گیرد و روند انتخاب کتاب‌ها توسط کتابداران در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

باقر میرعبداللهی درباره موضوعات کتاب‌های ارائه شده در فهرست ابتدایی اداره کل منابع، توضیح داد: موضوعات آثار ارزیابی شده که در این فهرست قرار دارند، بر موضوعات پرمخاطبی چون رمان، کودک و نوجوان، مهارت‌های خانه‌داری، علم و روانشناسی تأکید دارد؛ این 5 موضوع همواره از موضوعات مورد مطالبه کتابداران کتابخانه‌های عمومی بوده است.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: بر اساس روال پیش‌بینی شده مبنی بر پیش آمدن سوالات مختلف از سوی کتابداران درباره این طرح و نحوه مشارکت آنها، کارشناس مسئول منابع استان که بازوی اجرایی و نماینده اداره کل منابع در هر استان هستند، پاسخگوی سوالات احتمالی کتابداران خواهند بود.

وی یادآور شد: با توجه به بودجه موجود، الگوی مالی مشخصی برای این طرح درنظر گرفته شده که بر این اساس مطابق الگوی مالی مصوب، برای هر کتابخانه در سامانه مذکور، حدی از مبلغ مشخص شده که کتابداران با محوریت مسئول کتابخانه موظف هستند سفارش خرید خود را بر اساس الگوی مالی مشخص شده، ارائه دهند.

میرعبداللهی عنوان کرد: برآورد ما این است که اجرای طرح «مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب» تا پایان بهمن ماه امسال به پایان خواهد رسید و نامه خرید منابع انتخابی در نیمه اول اسفند ماه برای ناشران ارسال خواهد شد. پس از اجرای آزمایشی این طرح، بازتاب و نتایج آن جمع‌آوری می شود و با بررسی این داده‌ها تصمیمات لازم درباره استمرار اجرا، و رفع نواقص و اشکالات آن اتخاذ خواهد شد.

گفتنی است اجرای آزمایشی طرح «مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور» همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، از 16 تا 23 بهمن‌ماه سال جاری در بیش از 2000 کتابخانه‌ تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار خواهد شد.

http://www.iranpl.ir/