سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاوران کتاب

 18 تیر روز ادبیات کودک و نوجوان
منصور واعظی ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی ـ از نام‌گذاری 18 تیرماه، روز درگذشت مهدی آذریزدی، به عنوان «روز ادبیات کودکان و نوجوانان» در تقویم خبر داده؛ این در حالی است که نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان از این انتخاب اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

 پیش‌تر نیز در چند سال پیش، نام‌گذاری روز درگذشت شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی در حالی اعلام شد که اهل قلم از این موضوع بی‌اطلاع بودند و می‌گفتند هیچ‌گونه مشورتی با آن‌ها صورت نگرفته است. البته انتخاب گزینه‌ی روز درگذشت شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی با مخالفت بسیاری از اهل فرهنگ و قلم همراه بود و هرچند به نظر می‌رسد انتخاب روز درگذشت مهدی آذریزدی به عنوان «روز ادبیات کودک و نوجوان» چنین مسأله‌ای را در پی نداشته باشد؛ اما نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به مشورت نشدن با آن‌ها، معتقدند، باید قبل از این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها، مشورت‌های لازم انجام شود تا بعد از اعلام تصمیم، همراهی دیگران را در پی داشه باشد.
مجید راستی ـ رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اظهار بی‌اطلاعی از انتخاب روز درگذشت مهدی‌ آذر‌‌یزدی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان، گفت: من از این انتخاب بی‌اطلاع‌ام و مشورتی هم صورت نگرفته است.
او درباره این انتخاب گفت:‌ من فکر می‌کنم انتخاب روزی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان خوب است؛ اما ای‌ کاش از نهادهایی که دست‌اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان هستند، مشورتی صورت می‌گرفت. این‌گونه تصمیم گرفتن‌ها هرچند که تصمیمات خوبی باشند؛ اما شکل مناسبی ندارد.
راستی افزود:‌ لااقل باید‌ هم‌فکری و نظرخواهی صورت می‌گرفت و همین خوب است که شما به عنوان خبرنگاران این حوزه جویای این خبر بعد از تصمیم باشید.‌ حتا برای ایجاد حس و حال مناسب‌، خوب بود قبل از تصمیم، فضایی ایجاد می‌شد، چند گزینه مطرح می‌شد و بعد تصمیم‌گیری می‌شد. خوب بود گزینه‌های مختلفی مطرح شود و قطعا نام مهدی آذریزدی هم یکی از این گزینه‌ها بود؛ اما ما می‌توانستیم گزینه‌های دیگری هم داشته باشیم. باید روی این اسم‌ها نظرسنجی می‌شد و بعد یکی انتخاب می‌شد. من فکر می‌کنم باید این روند طی می‌شد، حتا اگر بعد از آن باز هم نام مهدی آذریزدی انتخاب می‌شد.
راستی در ادامه گفت: من این خبر را از شما می‌شنوم و دست کم خوشحال‌ام که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فکر می‌کنند. البته برای حوزه کودک و نوجوان باید با کسانی که حق و حقوقی در این حوزه دارند‌، گفت‌وگو شود.
مصطفی رحماندوست نیز در گفت‌وگو با ایسنا ار انتخاب این روز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: خیلی خوب است که روزی به نام ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است؛ اما من از این موضوع اطلاعی نداشتم و مسلما قبل از این انتخاب، کار کارشناسی هم انجام نشده؛ اما روز بدی انتخاب نشده است.
این شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان در پاسخ به این‌که نظر او درباره‌ی انتخاب روز درگذشت مهدی آذریزدی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان چیست، گفت: معمولا وقتی روزی را به نام کسی می‌گذارند، به بدی و خوبی آن فکر نمی‌کنند؛ به این فکر می‌کنند که موضوعیت داشته باشد و به نظرم، انتخاب این روز موضوعیت دارد. آذریزدی نویسنده‌ای قدیمی است و آثار خوبی دارد.
او افزود: شاید اگر کار کارشناسی انجام می‌شد، همه متفقا از او دفاع می‌کردند و با شادمانی در این انتخاب شرکت می‌کردند؛ اما اکنون برخی فکر کنند آن‌هایی که این روز را انتخاب کرده‌اند، خودشان هم در این انتخاب و در برنامه‌های آن شرکت می‌کنند.
همچنین محمدرضا سرشار از انتخاب روز درگذشت مهدی آذریزدی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان بی‌خبر بود و به خبرنگار ایسنا گفت: در این زمینه با من مشورتی نشده است و من اطلاعی از این موضوع ندارم. اما این را می‌دانم که برای این‌گونه تصمیمات خوب است قبلا با تشکل‌های قانونی که با کتاب و ادبیات مرتبط هستند و با چهره‌های شاخص این حوزه مشورت و رایزنی شود تا نتیجه بهتر شود.
این نویسنده در پاسخ به این‌که نظرش درباره انتخاب روز درگذشت مهدی آذریزدی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان چیست، گفت: من در این زمینه نظر دارم؛ اما آن را در رسانه‌ها مطرح نمی‌کنم.
سرشار در ادامه در پاسخ به این‌که نظرش در زمینه انتخاب روزی برای ادبیات کودک و نوجوان چیست، گفت: اگر انتخاب این روز حساب‌شده و با رعایت همه جوانب باشد، اشکالی ندارد؛ اما اگر بنا باشد یک عده‌ای در اتاق‌های بسته و بدون مشورت با تشکل‌ها و افراد آشنا با آن مقوله تصمیم بگیرند، به احتمال زیاد، آن تصمیم مطلوب نخواهد بود.
بیوک ملکی هم از این تصمیم بی‌خبر بود و درباره‌ی این انتخاب گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم و معمولا در کشور ما هم رسم نیست که مشورتی انجام شود و مدیران خودشان تصمیم می‌گیرند. این نویسنده و شاعر ادبیات کودک و نوجوان درباره‌ی مهدی آذریزدی گفت: آذریزدی یکی از نویسندگان بزرگ این کشور است که آثار تأثیرگذاری را خلق کرده و هنوز هم آثار او مخاطب دارد و شاید آثار او جزو کتاب‌های پرفروشی باشد که چند نسل هم آن‌ها را خوانده‌اند و این اسم در ادبیات ما ماندگار شده است. این خوب است که ما بزرگان را از نظرمان دور نکنیم و کسانی چون محمود کیانوش، عباس یمینی شریف و دیگران را فراموش نکنیم. اما یک مدیر به طور طبیعی نباید یک دفعه تصمیم بگیرد.
او سپس در پاسخ به این‌که به نظر او بهترین گزینه برای روز ادبیات کودک و نوجوان چه روزی است، گفت: نمی‌شود بهترین گزینه را مطرح کرد؛ چون ما آدم‌های زیادی را در این حوزه داریم. شاید اصلا خوب نباشد روز درگذشت یا تولد شخص خاصی را به عنوان روز ادبیات نامید. این نوع انتخاب مسائل زیادی را مطرح می‌کند. برای این‌گونه موارد باید گروهی باشد که معیارهایی را درنظر بگیرد و بر اساس نظر اکثریت، تصمیم‌گیری کند.
بیوک ملکی تأکید کرد: باید مشخص شود معیار انتخاب یک شخص چیست؟ آیا معیار ما این است که کتاب نویسنده پرفروش بوده یا او در جریان ادبیات کودک اثرگذار بوده است. این معیار انتخاب باید بیان شود تا انتخاب ما دقیق‌تر باشد.
به گزارش ایسنا، مهدی آذریزدی، به گفته‌ی خودش، متولد آخرین روزهای سال 1300 در خرمشاه یزد بود، که‌ 18 تیرماه سال 88 در سن 88سالگی در بیمارستان آتیه‌ی تهران درگذشت و 21 تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره، در حسینیه‌ی خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.
آثاری از جمله «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ی ناقلا»، «گربه‌ی تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ی قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از او به یادگار مانده‌اند.
آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ی تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع، بیش از 20 عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است.