یاوران کتاب

 

بسمه تعالی

 فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماه خدا ، ماه رحمت و مغفرت ، ماه نزول قرآن ، ماه دعا و استغفار، ماه کسب تقوا و فضایل انسانی ، ماه آشنایی با کتاب آسمانی وماه شهادت شاه مردان مولای متقیان حضرت علی ابن ابی طالب (ع) و ماه توبه و انابه بر همگان گرامی باد.          

    امیدکه توفیق بندگی شامل حالمان باشد

        ماه رمضان،قطعه‌اى از بهشت

ماه رمضان در هر سال، قطعه‌اى از بهشت است که خدا در جهنّم سوزان دنیاى مادّى ما آن را وارد مى‌کند و به ما فرصت مى‌دهد که خودمان را بر سر این سفره‌ى الهى در این ماه، وارد بهشت کنیم. بعضى همان سى‌روز را وارد بهشت مى‌شوند. بعضى به برکت آن سى‌روز، همه‌ى سال را و بعضى همه‌ى عمر را. بعضى هم از کنار آن، غافل عبور مى‌کنند که مایه تأسّف و خسران است. حالا براى خودشان که هیچ، هر کس که ببیند این موجود انسانى، با این همه استعداد و توانایىِ عروج و تکامل، از چنین سفره‌ى با عظمتى استفاده نکند، حق دارد که متأسّف شود. این، ماه رمضان است. ماه ضیافت اللَّه است. ماه لیلةالقدر است.

                          

 ماه رمضان ، به نوعى فصل محاسبه است. « محاسبه» و « مراقبه» هم یک آینه است، اما ... پیش چهره جانت و در برابرروحت! و ..شاید در حضور جمع و در ازدحام روز مره گى نتوانى و مجالى نیابى تااز خودت حساب بکشى،هم خلوت و تنهایى و فراغت، چاره ساز است. لحظات سرشار از برکات و معنویات رمضان از همین فراغتهاى مطلوب و دوست داشتنی است.فرصت خلوت با خویش و خداست، ساعات حضور و در مجلس «مراقبه» و «محاسبه» است، موعد امتحان اخلاص است، فرصتى است تا «دفتر دل» را بگشایى و « کتاب عمل» را بازخوانى کنى.

اگر انسانها در راه رشد و تعالی خود و در راه عبادت خداوند سبحان که هد ف آفرینش انسان است ، وجود خود را پیراسته از گناه کنند و تقو ا و خداشناسی را برای همیشه در وجود خود زنده نمایند ، سعادت و عزت دنیا و آخرت را بدست آورده اند .
ودر ماه رمضان روزه گرفتن درس مساوات و برابری در جامعه است . با روزه گرفتن حال و روز گرسنگان جامعه به طور ملموس بر اغنیا معلوم میشود . روزه سبب میشود تا روح هوس رانی و شهوت رانی در انسان شکسته شود و با شکسته شدن شهوت ، عقل انسان هویدا میگردد .
همه ما میدانیم که یکی از علت های مریضی در افراد ، زیاد روری در خوردن غذاهای مختلف است . با روزه گرفتن در حقیقت دستگاه گوارشی انسان استراحت میکند و امروزه دانشمندان یکی از راه های درمان بیماری ها را روزه گرفتن میدانند .

در هوای گرم در ماه رمضان تشنه شود تا به یاد تشنگی روز قیامت بیافتد . چون در روز قیامت انسان نیاز به غذا و آب دارد . اما باید برای رسیدن به آنها سرمایه را در این دنیا کسب کرد .

روزه سبب میشود که قلب جولانگاه شیطان نباشد و تقوا مهمترین فلسفه روزه است .

فاعتصموابتقوی الله ، فان لها حبلا" و ثیقا به تقوای الهی چنگ بزنید ، زیرا تقوا دارای ریسمان محکم است به جا آوردن واجبات و ترک محرمات نشانه تقوا است و اگر کسی لذت های مادی را برای انجام واجبات و اجتناب از محرمات ترک کند ، به بالاترین مقام نایل میگردد .

پیامبر اکرم ( ص) فرمود : هر مومنی که برای رضای خدا در ماه رمضان روزه بگیرد ، خداوند هفت چیز را به او ارزانی میکند .....

آنچه را که از حرام بربدن او روییده است ذوب می کند .

به رحمت خدا وند میرسد .

کفاره گناه پدرش حضرت آدم (ع) را می پردازد .

سکرات مرگ بر او آسان میشود .

از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان می ماند ، خداوند او را از آتش جهنم می رهاند ، او را از نعمتهای بهشت بهرمند می سازد .


در این ماه از طرف انبیا و ائمه اطهار ( ع) به مهمانی خدا دعوت می شوید ولازم است که قبل از رفتن به مهمانی که میزبانش خالق همه موجودات است ،انسان خود را مهیا کند . در میهمانی های دنیوی ، انسان لباس نو می پوشد ، به بدن خود عطر میزند و خود را آماده میکند ، در میهمانی این ماه هم باید وجود خود را از گناهان پاک کنیم و با قلبی پاک به سوی این میهمانی برویم .

در این مجلس میزبان به میهمانان خود ارزش داده و آنها را از اهل احسان و بخشش قرار داده و نهایت احترام را نسبت به آنها قائل شده است . در حقیقت میهمانان در این ماه هرچه از خدا طلب کنند ، مورد قبول او واقع میشود و میزبان با فضل و کرامتی که دارد ، تمام خواسته بندگانش را مورد اجابت قرار میدهد .....

بشرط آنکه خدا را با نیت درست و قلب پاک بخوانند ، در هر عملی نیت لازم است و در نیت اخلاص شرط میباشد . که اعتقاد به معاد و قیامت و اینکه ماورای این دنیا فانی ، یک جهان باقی وجود دارد . و به روز قیامت و روز حشر و نشر آگاه است .

 

الصوم فى الحر جهاد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

بحار الانوار، ج 96، ص 257

منابع:

رمضان در آیینه تاریخ/ محمد حسن پناهیان

روزه عارفان/ احمد قوچانی نجفی

جشن میهمانی خدا/ مهدی جعفری

چهل حدیث در فضایل ماه مبارک رمضان